Un studiu publicat in „Journal of Consumer Research” se concentreaza pe tipurile de cumparaturi pe care toate le facem atunci cand avem nevoie de un plus de incredere.
De exemplu, daca ai fost concediata, ai putea merge sa-ti cumperi un costum nou si chic despre care crezi ca te va ajuta sa incepi un nou capitoul din viata ta. Sau, daca treci printr-o despartire dureroasa, ai impresia ca o noua rochie sexy te va face sa pari din nou fericita.
Cu toate acestea, lucrurile nu stau asa cum te-ai fi asteptat.
In experiment, oamenii de stiinta au intervievat 118 studente de la NYU si le-au rugat sa raspunda unor chestionare. Unele dintre fete au fost rugate sa-si aminteasca, cand s-au simtit jignite la scoala ultima oara, in timp ce grupul de control a fost rugat sa-si aminteasca ce film a vazut ultima oara. Apoi, toata lumea a raspuns unor intrebari legate despre modul in care s-au simtit in timp ce au indeplinit sarcina.
La pasul urmator, voluntarele si-au introdus numele intr-o loterie pentru a primi un cadou si li s-a spus sa comunice oamenilor de stiinta la ce s-au gandit in timp ce si-au ales cadoul dorit. Unora dintre fete li s-a spus ca pot alege un cadou ce semnifica, competenta (o carte despre un geniu, de exemplu), in timp ce altele puteau sa-si aleaga si cadouri creative.
Rezultatele au aratat ca achizionarea unor produse nu poate rezolva problemele. Participantele care s-au gandit la situatia in care s-au simtit jignite la scoala, s-au simtit si mai rau atunci cand au ales un cadou care semnifica inteligenta si competenta, deoarece le-a adus amintiri despre situatia lor trecuta.
„Consumatorii care folosesc produse pentru a-si creste increderea au tendinta sa se afunde si mai mult in probleme”, spun autorii studiului.
Oamenii de stiinta spun ca, atunci cand nu te simti ok, incearca sa te concentrezi asupra unei alte zone a vietii tale.
Asa ca, data viitoare cand esti trista, ia-ti gandul de la pantofii noi si mergi la dans, la yoga sau la sala. Iti va fi mult mai bine!